Użyteczność i atrakcyjność stron internetowych

 

klient w sieciInternet jest medium o wyjątkowo silnym oddziaływaniu, nic więc dziwnego, że stał się idealnym polem do działania dla specjalistów od marketingu. Ze względu na to, że zdecydowana większość naszego funkcjonowania w codzienności przeniosła się w przestrzeń wirtualną lub też jest przez nią zapośredniczona, niezbędne stało się maksymalne wykorzystywanie drzemiącego w niej potencjału. Właśnie dlatego coraz większą popularnością cieszą się wszelkie agencje reklamowe i firmy zajmujące się profesjonalnym tworzeniem i optymalizowaniem stron internetowych. Sprostanie wymogom rynkowym nie jest łatwe, dlatego też projektowanie i tworzenie witryn www powinno być dobrze przemyślanym i zaplanowanym działaniem długoterminowym, dzięki któremu możliwe byłoby osiągnięcie spodziewanego sukcesu, przenoszącego się w końcu do sfery realnej i przynoszącej wymierne korzyści finansowe.

 Potrzeby i oczekiwania odbiorców

Żeby jednak możliwe było cieszenie się z pozytywnego odbioru witryny przez potencjalnych klientów, niezbędne jest wzięcie pod uwagę ich potrzeb oraz możliwości percepcyjnych, konstrukcja stron oparta jest bowiem na pewnych wytycznych, określanych mianem internetowej użyteczności. Witryna powinna być zatem nie tylko atrakcyjna pod względem wizualnym i funkcjonalnym, ale i praktycznym czy treściowym, trudno bowiem zakładać, że będzie należycie spełniała swoją rolę jeżeli odbiorca nie będzie w stanie znaleźć na niej nawet podstawowych informacji takich, jak chociażby podręczne menu czy nazwa firmy czy przedsięwzięcia. Umożliwienie swobodnej nawigacji oraz bezpośredni dostęp do umieszczonych na stronie danych to tylko podstawowe elementy, o które powinno się zadbać w przypadku witryny.

Współpraca z profesjonalistami

Ze względu na to, że technologia nieustannie postępuje, nawet te witryny, które jeszcze rok czy dwa lata temu uznawane były za doskonałe pod wieloma względami, będą potrzebowały odświeżenia i nadążania za nowinkami, dlatego też w razie potrzeby zawsze najrozsądniejszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z firmami takimi jak designPro Poznań, zajmującymi się optymalizacją tron oraz kreowaniem ich od zupełnych podstaw, dzięki czemu możliwe jest szybsze i efektywniejsze pozycjonowanie. Podczas przygotowania strony www niezbędne jest pamiętanie o wielu kwestiach, jednak w pierwszej kolejności powinno się uwzględniać przede wszystkim o tym, że strona powinna się sprawnie wgrywać, być mało awaryjna, skonstruowana w taki sposób, żeby użytkownik nie miał najmniejszych problemów ze znalezieniem dokładnie tego, czego szuka, dlatego też wewnątrz witryny powinna znajdować się wyszukiwarka oraz przejrzyste kategorie, w których byłby umieszczane odpowiednie treści. Wiadomo też, że strona internetowa powinna powstawać w jakimś celu i być skierowana do konkretnych typów odbiorców, przede wszystkim dlatego, że zupełnie inną budowę będą posiadały sklepy internetowe, inne blogi tematyczne, a jeszcze inne portale branżowe, konieczne jest zatem uwzględnienie targetu oraz upodobań swoich potencjalnych odbiorców.

Przejrzystość interfejsu

dane cyfroweDostęp do informacji jest absolutną podstawą, jednak nie powinno się zapominać także o warstwie graficznej strony, ponieważ zdecydowana większość internautów najwięcej uwagi poświęca właśnie na nią. Przeglądanie zasobów internetowych rządzi się własnymi prawami, dlatego też niezbędne jest umiejętne przyciąganie uwagi odbiorców. Jeżeli na witrynie nie będzie nic, co mogłoby ich zaciekawić, z pewnością szybko ją opuszczą i nie będą już do niej wracać. Oczywiście niezbędne jest sprawne manipulowanie proporcjami, ponieważ przerost formy nad treścią nigdy się nie sprawdza. Nadmiar gifów, animacji i aplikacji może więc przynieść więcej szkód, niż pożytku. Najrozsądniejszym będzie więc wykorzystywanie estetyki wyłącznie do ilustrowania treści zamieszczonych na stronie i do podkreślania atutów całości, co jest wyjątkowo ważne w przypadku firm. Witryna jest cyfrową wizytówką firmy i czasami jedynym elementem, który wiąże użytkownika z konkretną firmą. Ze względu na to, że w sferze wirtualnej nie istnieje klasyczne pojęcie czasu i przestrzeni na stronę firmy mogą zaglądać użytkownicy z całego świata, którzy nie będą mieć możliwości zweryfikowania tego, co na witrynie znajdą.

Wygląd a użyteczność witryny

Wygląd strony internetowej musi być więc na tyle atrakcyjny, żeby przyciągać uwagę klientów i jednocześnie na tyle stonowany, żeby nie przytłaczać nadmiarem kolorów, kształtów i innych elementów wizualnych. W kontekście projektowania stron www coraz większe znaczenie ma tzw. web usability czyli użyteczność sieci, co być może z perspektywy pojedynczej witryny nie ma takiego znaczenia, jednak w momencie, kiedy pomiędzy stronami rozpoczyna się rywalizacja o miano najatrakcyjniejszej, okazuje się zwykle, że zwycięsko z potyczki wychodzi tylko ta, która jak najlepiej odpowiada na oczekiwania swoich odbiorców. Większość witryn utrzymana jest w podobnych standardach, co wynika przede wszystkim z przyzwyczajeń internautów, posiadających obycie i zaznajomionych z określonymi konstrukcjami stron. Próba zmiany schematu poruszania się po sieci może więc wymagać ogromnych nakładów czasowych, w praktyce okazuje się być zatem całkowicie nieefektywna. Prosty interfejs nie musi jednak oznaczać schematyczności, co zresztą można zaobserwować na przykładzie stron internetowych opartych na identycznym szablonie. W zależności od podejścia i pomysłu na witrynę może ona wyglądać za każdym razem inaczej, dlatego też prostota musi iść w parze z innowacyjnością i mieć możliwość zaskakiwania odbiorców czymś, czego jeszcze nie mieli możliwości zobaczyć. 

Internauci mają świadomość tego jak ważnymi graczami są w przypadku globalnej sieci, dlatego też to oni najczęściej dyktują warunki, do których muszą dostosować się agencje interaktywne czy firmy. Wykorzystując jednak potencjał drzemiący w agencjach, takich jak designPro Poznań lub podobnych firmach możliwe jest wykreowanie takich witryn, które będą spełniać należycie wszystkie narzucone odgórnie kryteria, zarówno użyteczności, jak i atrakcyjności wizualnej, tak istotnej z perspektywy współczesnego obywatela globalnej społeczności.